10 tipů jak účinně na landing page

Zaplatili jste mě nebo některé z agentur za přípravu kvalitních PPC kampaní, pak si dejte pozor, abyste měli správně přichystané vstupní stránky (landing pages), jinak i sebelepší reklama nemusí mít dobré výsledky.

Obrovský vliv na efektivitu on-line reklamy má bezesporu landing page neboli nabídková stránka na kterou odkazují placené inzeráty. Je důležité si ověřit, zda má i vaše landing page šanci oslovit zákazníky.

Landing page může připomínat obal knihy. Když si v knihkupectví hledáme něco ke čtení, často je obal to první, co nás zaujme. Landing page zásadně ovlivňuje jakou firmu si zákazník v online prostředí pro svou službu vybere, konkrétně kde si nakoupí a komu svěří své kontaktní údaje. Všichni marketéři proto musí dodržovat několik pravidel, které zvýší účinek této stránky a pomůže přesvědčit uživatele, že právě vaše společnost je ta pravá.

Co je landing page?

Ačkoliv je to zpravidla první věc, kterou zákazník uvidí, nejedná se o domovskou stránku, jak si mnozí mylně  myslí, ale o speciální část webu s nabídkou. Na landing page se zpravidla dostaneme kliknutím online reklamu v podobě PPC inzerátu, banneru nebo PR článku.

Jediným důvodem, proč landing page vytváříme, je přimět uživatele k tvorbě leadu, tedy vyplnění kontaktních údajů, provedení poptávky nebo rovnou objednávky. Každý prvek, který se na této stránce nachází, by měl zákazníka v učinění tohoto kroku podpořit. Cílem je získat co největší množství zákazníků.

1.  Vše důležité dejte do nadpisu

K získání pozornosti máme na internetu jen omezený čas. Poté, co uživatel vstoupí na neznámou stránku, věnuje pár vteřin rychlému průzkumu a následnému vyhodnocení toho, zda má smysl na stránce setrvat. Hlavní nadpis je proto klíčovým prvkem, proto musí jasně a stručně sdělovat, co nabízíte a jaký užitek to přinese zákazníkovi. To, co se vám do titulku nevejde rozveďte stručně do jedné zvýrazněné věty těsně pod titulkem. V případě, že je pro zákazníka celý tento text dosti poutavý, na stránce zůstane déle a vy máte šanci získat žádanou konverzi.

Důležité je text nejen správně formulovat, ale také dostatečně zvýraznit a odlišit od okolního textu. Ke kontrole můžete použít tzv. Blink test, ve kterém nezasvěcený člověk vidí design vstupní stránky na 3-5 vteřin. Po uplynutí této chvilky se ho znovu zeptáme, zda je schopný říci, čeho se daná nabídka týká. Podle toho stránku necháte tak jak je nebo ji upravíte.

2. Stránku si rozdělte na menší části

Pravidlo, které by udávalo, jak by měla být landing page dlouhá, neexistuje. Obecně však můžeme říci, že čím závažnější je rozhodnutí, ke kterému stránka vybízí, tím je potřeba použít více argumentů, kterými zákazníka v tomto rozhodnutí přesvědčíte. U nabídek, kde zákazník neriskuje velké částky, čas ani úsilí, není potřeba zdlouhavě nic vysvětlovat, tudíž si vystačíme i se stručným obsahem. V situacích s významnějším závazkem zvýší informace šanci na úspěch.

Stránka tedy musí obsahovat nadpis, podnadpis a také další informace a  value statements, tedy hodnoty, které jsou spojeny s využitím nabídky. Nedílnou součástí landing page je také výzva spojená s kontaktním formulářem a rovněž konverzní tlačítko. Můžete na stránce uvést různé případové studie, srovnávací údaje, názory zákazníků a další informace vedoucí k získání leadů. Text čleňte pomocí titulků, odrážek, vizuálních bloků, které usnadní čtení.

3. Nebojte se obrázků a grafiky

Práci vám usnadní vizuální komunikace, která je jednodušší i rychlejší, snadno s ní upoutáte pozornost návštěvníka stránky. Hlavní titulek je proto často doplněn o velkoplošnou fotografii nebo ilustraci a jsou propojeny do jednoho celku. Tento tzv. Hero image je hlavním nástrojem, který zabrání okamžitému opuštění stránky ze strany zákazníka. Obrázky a ikony však mějte i níže v textu. Čím atraktivněji stránka vypadá a je čitelnější, tím na ní zákazník zůstane déle. Mějte na paměti, že celkový design stránky by měl být v souladu s tím, co nabízíte. Zvolíte-li obrázky lidí, pak musí jejich vzhled, oblečení i výraz ve tváři korespondovat s tím, co reprezentují. Například vedle registračního formuláře seznamky najdete fotku zamilovaného páru. Toto zdánlivé klišé však funguje skvěle. Design stránky netvoří jen fotografie, ale také barva a styl písma a další grafické prvky.

4. Vše, co odpoutává pozornost, ukryjte

Nabídkové stránky vytváříme za jediným cílem, kterým není nic jiného než konverze. Konverzí myslíme jediný cíl a to je vyplnění a odeslání formuláře, ať už je to kontaktní, poptávkový nebo rovnou objednávka. Vše, co odvádí zákazníkovu pozornost jiným směrem uschovejte. Toto platí i o hlavní navigaci webu nebo informací v patičce. Myslete na to, že jste vyvinuli nemalé úsilí, abyste na toto místo přivedli svého potencionálního zákazníka. Směrovat je tedy jinam, než ke konverznímu tlačítku, je v této chvíli nepřijatelné.

5. Podoba, umístění a text konverzního tlačítka jsou důležité

Konverzní tlačítko zpravidla nemá jednu funkci, ale různé, například přechod na stránku s registrací, přesměrování na objednávkový formulář či odeslání kontaktního formuláře. Vždy je důležité, aby bylo tlačítko dostatečně velké, výrazné a s působivým nápisem, čímž se odliší od okolního textu. Nápis musí být jasný a čitelný a musí stručně prozradit, co se po kliknutí na něj stane (například přejít k objednávce, stáhnout knihu…). V případě, že je landing page delší, použijte konverzních tlačítek více. Zákazník tak ví, co se od něj očekává.

6. Od uživatele chtějte pouze nutné údaje

Čím kratší formulář musí zákazník vyplnit, tím pro vás lépe. Stejně tak požadujte po zákazníkovi co nejméně údajů. Zvýšíte tak pravděpodobnost, že jej vyplní. Pozor na střet zájmů, který nastává v případě, kdy je potřeba více kolonek, například pro poptávky formulář a zároveň velí co nejméně kolonek pro maximální množství leadů. Tento problém vyřešíte pomocí progressive profilling, kdy se formulář rozdělí do více kroků, kdy ta úvodní obsahuje pouze nejnutnější údaje, v dalším kroku jsou méně důležité informace. Odesílání údajů taktéž probíhá ve dvou fázích a tím je sníženo opuštění formuláře před dokončením a tím ztrátě konverzí.

Tip: V některých případech si vystačíte s kolonkou pro email.

7. Ukažte svou důvěryhodnost

Nejen v reálném světě, ale především na internetu je více než důležité ukázat zákazníkovi, že jste důvěryhodná společnost. K tomu vám pomohou na landing page nejrůznější prvky, například recenze a názory od zákazníků, úryvky komentářů ze sociálních sítí nebo hodnocení z katalogu služeb.

Udělat dobrý dojem na zákazníky můžete také prostřednictvím získaných certifikátů, licencí, ocenění, spoluprací se silnými partnery, atd. Nezapomeňte ani na kontaktní údaje, jména pracovníků a jejich fotografie.

8. Landing page sjednoťte s dalšími prvky kampaně

Vždy je důležité si položit otázku, co uživatel předtím, než se dostal na prodejní stránku, viděl a co následuje po jeho odchodu. Tato stránka musí korespondovat s dalšími prodejními prvky kampaně. Zopakujte znění nabídky, prodejní argumenty, čísla i ceny, zopakujte také slevy a další údaje, které uznáte za důležité a zákazník je měl spatřit dříve, než přešel na landing page, což ho motivovalo k její návštěvě. Jednotný styl dodržte také u emailů, bannerů, videí a celkové identitě vaší značky.

9. Každá nabídka = 1 landing page

Máte-li pro své zákazníky více prodejních nabídek, je potřeba pro každou z nich vytvořit samostatnou landing page. Důvodů je proto hned několik: každá landing page se věnuje pouze danému tématu a bude tak jednodušší a přímočařejší. Tím získáte lepší výchozí pozici pro SEO a lépe sladíte titulek, perex, popis obrázku a další prvky. Spolu s landing page přidáváte podstránku webu, což přivádí další zákazníky z organického vyhledávání.

Pozor na riziko zastarávání obsahu. Při tvorbě textu a obsahu volte správné informace a formulace, zvažte vypisování termínů a uvádění časově omezených akcí.

10. A/B testování mnohé napoví

U landing page je celá řada ukazatelů, které je dobré sledovat. Počet zobrazených stránek vám podá informace o tom, jak jsou vaše reklamy úspěšné, jak velké máte publikum. Pomocí heatmapy zase zjistíte, co vaše uživatele zajímá, zda svou pozornost sledují tam, kam potřebujete. Úspěšná landing page má dobrý konverzní poměr, vysoký podíl návštěvníků, kteří odesílají lead. Každou úpravu náležitě testujte a vyhodnocujte. Jen tak se dozvíte, zda plní vaše požadavky a pomůže vám k dosažení cílů.

Pro tento účel se skvěle hodí A/B testování. V této metodě se návštěvníci rozdělí na dvě stejně velké skupiny, kdy dostanou dvě různé verze téže stránky, ve stávající podobě a nově navrhované verzi. Po nasbírání vzorku se tato data vyhodnotí, aby se zjistilo, která skupina uživatelů dosahuje lepšího konverzního výsledku. Podle toho se vybere, který testovaný návrh budete používat.

Vždy se vyplatí obměňovat a testovat pouze menší části landing page, než celou stránku či velké bloky. Zaměřte se především na typ nabídky, kterou zákazníkovi předkládáte, také na copywriting a formuláře, dále na typ písma, barvu a velikost tlačítek, obrázky i celkové množství informací.

Doufám, že Vám mých 10 tipů pro funkční lading page pomůže odhalit chyby, který jste se třeba nevědomky dopouštěli. V případě, že byste chtěli s online marketingem pomoci, napište mi skrze nezávaznou poptávku a třeba si plácneme

button

Popkornovac.cz/sk

S Jirkou Wolfem úspěšně spolupracujeme již několik let. Stará se nám o reklamu a marketing, jak pro český e-shop Popkornovač.cz, tak i pro jeho slovenskou mutaci. Velmi oceňuji jeho profesionální přístup, komunikaci a rychlost s jakou řeší naše požadavky. Jeho služby mohu všem jen doporučit.

 

Michal Koláček - majitel
PNK-Renting

S panem Wolfem začínám spolupracovat už 4. rokem. Za celou dobu jsem nezažil měsíc, kdy by jeho kampaně nebyly ziskové - to nejdůležitější tedy máme :) Jako příjemný bonus mohu uvést profesionální a rychlou komunikaci, včetně období svátků a rok od roku lepší výkon reklam. Aktuálně se chystáme na propagaci nového produktu a já věřím, že bude stejně úspěšná, jako ty předchozí.

 

Lukáš Krištof- majitel

Pomohu uspět i Vám.

Chcete pomoci s PPC reklamou? Napište mi, rád s Vámi zhodnotím situaci a pokud budu věřit, že Vám skutečně dokážu pomoci, připravím Vám nabídku na míru a pustíme se do práce.